marlonmiezenbeek.reismee.nl

Een klein stukje over onze reis ..

Van de ene bananenrepubliek naar de andere en toen naar Peru ...
De eerste week van onze reis, zijn we in Columbia, bij vrienden geweest. Hier werden we echt lekker in de watten gelegd en super hard verwent, met allerlij columbiaanse luxe .. Hierna gingen we door naar Lima, en zijn we nu inmiddels al een eindje zuidelijker in Peru ...

Daar zitten we dan nu; We zijn net de nachtbus uitgerold en in Arequipa aangekomen. Arequipa ligt in het zuiden van Peru, en we hebben dus al een antal stukjes van Peru mee mogen maken.
Rond Pasen, verbleven we in Lima, de hoofdstad van Peru. Hier hebben we een paar dagjes van de warmte genoten, de stad een beetje verkend, en gewoon een beetje van een vakantie-gevoel kunnen genieten. Door de feestdagen was het hier wel redelijk uitgestorven, dus nadat we braaf op eerste paasdag naar de mis geweest zijn, hebben we een hele luxe bus naar de grote bergstad Cuzco genomen.
Een busrit van 22 uur, naar een hoogteverschil van ongeveer 3300 meter, poehee!.
Maar omdat de bus zo lekker luxe was, de stoelen helemaal naar achteren konden, we heerlijk konden slapen, af en toe een hapje eten geserveerd kregen en natuurlijk van de prachtige uitzichten mochten genieten, waren die paar uurtjes zo voorbij en konden we, in de (op dat moment) enorme kou in Cuzco uitstappen.
In Cuzco een dagje besteed aan het wennen aan de temperatuur en toen zijn we al snel met een hele groep naar the Sacred Valley gegaan. Deze tour was echt wel door en door touristisch: de bus stopte precies op bepaalde plekken; hier kunnen jullie en typisch drankje kopen, hier verkopen ze de traditionele broodjes, ergens anders stond er een vrouwtje in klededracht met lama, kind en cavia, en op deze markt verkopen ze traditionele truien - lekkere touristerij zeg!
Gelukkig hebben we Peru ook in het echt, zonder dat neppe gedoe, mee mogen maken - maar daar kom ik zo nog even op terug.
Na een dagje ruines en nep-touristische dingen bewonderd te hebben, gingen we de dag daarna naar Machu Pichu!
S´morgens werden we door de Señora van het hostel wakker gemaakt, en zaten we om 6 uur al in de bus, om vanuit het dal naar boven gebracht te worden. Wat was ik blij dat ik de buschaufeur niet was, en me alleen maar moest concentreren op de mooie uitzichten, en af en toe mijn ogen dicht knijpen, als er een andere bus langs kwam rijden. I
In Machu Pichu werden we rondgeleid door een gids, tervijl we onze oogjes uitkeken, naar de enorme bergen om ons heen. Hoe is het voor die Incas ooit mogelijk geweest om daar boven zo iets bijzonders te bouwen? Volgens mij waren die mensen of knettergek of juist ontzettend slim bezig .. Dat laatste kan wel eens waar zijn, ze hadden echt overal over na gedacht!
We hebben daar een flink dagje rondgesjouwd, en alles goed bewonderd. Die Incas hadden zelfs een pad naar een ander stadje in de bergen; ontzettend smal en met een enge afgrond .. heel gaaf om te beseffen dat die mensen daar zo vele jaren gewoon gelopen hebben, en dat dan als hun enige weg - onvoorstelbaar!
Na zo´n dagje inca-spelen, hebben we lekker in het hostel gehangen; met een paar columbiaanen films gekeken, en gewacht todat we met de trein terug naar Cuzco mochten.

Vanuit Cuzco zijn we naar Arequipa vertrokken, en daarvanuit zijn we al snel op een echt peruaans-berg-avontuur gegaan. Een drie-daagse trektoch door de Colca-Canyon. Hier leven de peruaanen nog steeds heel traditioneel, en ook al komen er geregeld touristen langs, zag dit er toch veel echter uit. Weer s´morgens vroeg, om 3 uur, vanuit het hostel vertrokken en de bergen in. Langs volkanen over een enorm hoge bergpas, ongezond koud en heel onbegrijpelijk hoe die peruaanse vrouwtjes daar konden zitten. We hebben condors gezien en met de hele groep lekker peruaans - natuurlijk in de kou - ontbeten.
Toen begon onze trektocht; de eerste dag alleen maar naar beneden, de kloof ingelopen. Heel zwaar, maar met het mooie weer, de prachtige uitzichten en onze fantaschie gids, is het allemaal goed gekomen, en kwamen we s´middags bij het huisje aan. Bij een peruaanse familie hebben we gelogeerd, we hebben de familie van onze gids bezocht en lekker veel vers fruit uit de bomen gegeten.
De volgende dag hebben we iets makkelijker gewandelt; redelijk vlak, en maar met één stuk, dat toch best wel zwaar was. Heel steil omhoog , is toch best zwaar op deze hoogte. Ik had echt even het idee, dat ik me beter bij een clubje voor rokers kon aanmelden, en de rest van de tocht gewoon vergeten.
Uiteindelijk toch weer goed gekomen, en aan het begin van de middag, kwamen we al aan bij de Oase. Jaja, dit deel van de tocht was wel heel touristisch: in het dal was er een soort relax-paradijs gebouwd, met zwembad en gezelige hutjes om i te slapen. Eigenlijk was die luxe niet zo erg, want de volgende ochtend, zouden we al om 5 uur beginnen ... In het donker, die aardig steile bergpaadjes beklimmen! Nou het is me gelukt, en eigenlijk was ik toen toch best trots op mezelf, helemaal zonder ezel of helikoptertje!

Terwijl ik dit verhaaltje afschrijf, zit ik alweer in een ander stadje: Puno. Op 3800m en dicht tegen het Titicaca meer aangeplakt. We zijn hier gisteren met een peruaanse bus aangekomen. Een flinke rit door de bergen, die ik met veel hoofdpijn goed overleefd heb. Echt wel een hele belevenis; over enorme vlaktes, af en toe passere we een kudde lamas of alpacas, een uitzicht op sneeuw bedekte bergen ... en dan ineens stopt de bus, niet alleen om een vrachtwagen langs te laten gaan, maar blijkbaar ook als wc-pause, ergens in the middle of nowhere. Aan de rechterkant van de bus, staan alle mannen naast elkaar te piesen en aan de linkerkant hurken een aantal vrouwen. Op zo´n moment ben ik toch best wel dankbaar voor wc´s, voor het feit dat ik wel kan wachten in plaats van om hier in de bergen, mijn kont eraf te laten vriezen ...

Zo dat was het weer even voor nu ... wij gaan zo een lekker pizzaatje eten en een lekker inca-kolaatje drinken!

Nienke

Wauw Marlon!
Wat een geweldige reis zijn jullie aan het maken!
Ik kan me niet voorstellen dat jullie daar nu echt zijn, en in machu pichu geweest zijn! Bijzonder joh!!
Geniet ervan, maar zo te lezen doe je dat ook 100% Veel plezier!!

astrid

hoi Marlon, leuk om weer iets van je mooie avonturen te lezen en van je te horen.
Wat zijn er toch een mooie plekken op onze aarde, en jij brengt ze voor ons weer een stukje dichterbij!
mooie foto's!

veel groetjes Astrid

mariejose

Wat een mooi verhaal, fijn om te lezen en je fotos te zien , wat jullie toch allemaal mogen meemaken en beleven . Je kunt het zo goed beschrijven zeg!!

Liefs, mama